Wydawca treści Wydawca treści

WFOŚiGW Poznań 2021

"Rozwój infrastruktury edukacyjnej na terenie Nadleśnictwa Kalisz"

Przedsięwzięcie umożliwi rozszerzenie oferty edukacyjnej LCE " Las Winiarski" poprzez prowadzenie zajęć i akcji edukacyjnych w plenerze. Zakres temtów poruszanych dzięki nowo powstałej infrastrukturze w ramach projektu to m. in.: ochrona powietrza, ochrona powierzchni ziemi, ochrona gleby, problematyka dzikich wysypisk śmieci, konieczność zwiększania bioróżnorodności, racjonalna gospodarka wodna, obieg wody w przyrodzie, ochrona ekosystemów wodnych, zmiany klimatyczne.

Na nowo powstałej ściezce edukacyjnej przedstawiono obieg wody w przyrodzie poprzez instalacje edukacyjne przybliżające ten proces w bardzo przyswajalny sposób.  Znajduje się na niej także skwer edukacyjny wyposażony w mini zieloną klasę (stoły z grami nablatowymi) podnoszący umiejętności z zakresu segregacji odpadów.

Więcej informacji na temat możliwości dofinansowania z WFOŚiGW zapraszamy do odwiedzenia strony http://wfosgw.poznan.pl/

 


WFOŚiGW Poznań

 

„Rozwój Ośrodków Edukacji Leśnej na terenie Nadleśnictw Koło, Karczma Borowa, Kalisz oraz Grodziec” dofinansowanego ze środków

Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
w Poznaniu.

 

 

Nadleśnictwo Kalisz w ramach prowadzonej edukacju leśnej w roku 2017 dzięki wsparciu finansowemu z WFOŚiGW w Poznaniu zrealizowało zadanie pn.: Rozwój ośrodków edukacjim leśnej na terenie nadleśnictw Koło, Karczma Borowa, Kalisz oraz Grodziec".

W ramach Przedsięwzięcia zakupiono:

  1. Grę interaktywną „Wiedza kołem się toczy” w wersji z książką i kluczem wiedzy. Gra ta ma zastosowanie zarówno w sali jak i w plenerze. Merytorycznie obejmuje osiem kategorii:

- Tajemnice roślin,

- Tajemnice zwierząt,

- Ochrona przyrody,

- Przyroda dla ścisłych Głów,

- Przyroda dla humanistów,

- Z ekologią na Ty,

- Ptasie wieści,

- Praca leśnika.

Każda z kategorii zawiera 50 pytań i odpowiedzi. Pytania i odpowiedzi umieszczone są na „kluczu do wiedzy”. Każda kategoria ma przypisany kolor, który jest spójny z kołem.

 

  1. Labirynt Wiedzy w wersji z torbą i nadrukiem oraz tablicą edukacyjną
    o następujących tematach:

- Znajdziesz mnie w dzień czy w nocy?,

- Co ze mnie wyrośnie?,

- Czyj to trop?,

- Jaki to grzyb?,

- Znajdź moją mamę,

- Ptasi zegar,

- Zegar kwiatowy.

„Labirynt wiedzy” to tablice, które łączą w sobie elementy interaktywne oraz edukacyjne. Gra polega na dopasowaniu elementów w pary np. tropy do zwierząt leśnych, „dzieci” do ich „mam’, „domy” do ich właścicieli itp.

Edukacja leśna od kilkunastu lat jest jednym z najważniejszych działań leśników w Polsce. Nadleśnictwo Kalisz, że względu na duże zaludnienie obszaru, na którym gospodaruje, jest szczególnie zaangażowane w tę działalność. Prowadzone przez nas zajęcia odbywają się w lesie i w szkołach, ale przede wszystkim
w specjalnie stworzonym z tą myślą Leśnym Ośrodku Edukacyjnym „Las Winiarski”, który znajduje się w granicach stutysięcznego Kalisza. Jest to miejsce, w którym można poznać otaczające nas rośliny i zwierzęta oraz dowiedzieć się, jak funkcjonuje las oraz gospodarka leśna. Zajęcia prowadzone są zarówno w warunkach kameralnych – w specjalnie do tego przygotowanej sali zlokalizowanej w budynku leśniczówki, jak i na ścieżce przyrodniczej biegnącej w pobliskim lesie.

Od wielu lat staramy się poszerzać grono przyjaciół lasu – prowadzimy edukację leśną dla dzieci, młodzieży, dla tych wszystkich, którzy chcą poznawać las. Na terenie miasta Kalisza znajduje się 44 przedszkoli, 25 szkół podstawowych,
15 szkół gimnazjalnych i 14 szkół ponadgimnazjalnych, co stanowi znaczącą liczbę potencjalnych odbiorców edukacji leśnej. Staramy się zawsze, aby prowadzona przez nas edukacja była dostosowana do poziomu percepcji, zainteresowań
i oczekiwań konkretnego odbiorcy. W trakcie spotkań edukacyjnych staramy się uczyć odpowiednich zachowań, przybliżamy naukę o lesie. Różnorodność form przekazywania wiedzy na zajęciach sprawia, że wiele osób
a szczególnie dzieci bardzo chętnie w nich uczestniczą.

Zakupione gry są doskonałym narzędziem dydaktycznym, ponieważ stanowią „pigułkę wiedzy” z obszernych płaszczyzn merytorycznych w zakresie edukacji przyrodniczo – leśnej. Są one ciekawym uzupełnieniem zaplecza LCE „Las Winiarski”. Gry można używać zarówno, jako narzędzie poznawcze jak i weryfikację poznanych wcześniej zagadnień. Poprzez zabawę dzieci jak i osoby dorosłe łatwiej mogą przyswoić wiedzę i aktywniej uczestnik w zajęciach w LCE „Las Winiarski”.

Więcej informacji na temat możliwości dofinansowania z WFOŚiGW zapraszamy do odwiedzenia strony http://wfosgw.poznan.pl/


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Dzień pszczół

Dzień pszczół

20 maja obchodzimy Światowy Dzień Pszczół ustanowiony przez ONZ. Jest to inicjatywa Słowenii, która w ten sposób chciała podkreślić znaczenie pszczół dla pozyskiwania żywności i zwracała uwagę, że stosowanie pestycydów w rolnictwie zabija te owady.

– Pszczoła jest bardzo interesującym owadem, o którym można mówić przez 365 dni w roku. Wśród ludzi często można się spotkać z lękiem przed pszczołami i innymi zapylaczami, ale też fascynacją względem tych owadów bo są to zwierzęta niezwykle interesujące! „Jeśli wyginą pszczoły, wówczas rodzajowi ludzkiemu zostaną już tylko cztery lata” ten cytat Alberta Einsteina zna chyba każdy z nas.-stwierdza Beata kątna edukatorka z Nadleśnictwa Kalisz.

Jak wyglądałby świat bez pszczół?

Hanyuan jest górskim powiatem w południowo-zachodniej części Syczuanu. Na tle innych syczuańskich powiatów wyróżnia się produkcją doskonałych gruszek, jednak na całym świecie słynie z czego innego. Tamtejsze grusze nie są zapylane przez pszczoły, lecz przez ludzi. Na obszarach sadów w Hanyuanie pszczoły nie występują od połowy lat 80.

Zapylanie jest najbardziej pracochłonnym elementem produkcji hanyuańskich gruszek. Przy użyciu specjalnych pędzli - kurzych piór osadzonych na bambusowych kijach - sadownicy wprowadzają do żeńskich kwiatów wysuszony pyłek pozyskany wcześniej z kwiatów męskich. Grusze są wysokie na 3-4 metry, więc zapylacze muszą się wspinać po drabinach lub bezpośrednio po konarach, by dosięgnąć do najwyżej położonych gałęzi.

Jak twierdzą badacze zajmujący się tym tematem, małżeństwa często dzielą się pracą tak, że stojący wyżej mężczyzna zapyla kwiaty na szczycie, a kobieta - u dołu drzewa. Dzieci na ogół nie biorą udziału w zapylaniu (PAP).

Jak wygląda obecnie sytuacja pszczół na świecie? Badacze wyróżniają około 20 000 gatunków pszczół żyjących na całym świecie. Niestety aż 222 z około 470 gatunków pszczół żyjących w Polsce są zagrożone wyginięciem, na świecie sytuacja wygląda jeszcze gorzej.

 

 

Czy mimo wszystko MY jako zwykli mieszkańcy miast, miasteczek i wsi jesteśmy wstanie jakoś wpłynąć na obecną sytuację pszczół w Polsce i na świecie?

Niektóre drobne gesty mogą wydawać się nam śmieszne i pomyślimy, że i tak nic nie mogę zrobić w pojedynkę, mówi Karolina Prange edukatorka leśna z nadleśnictwa Łopuchówko. „Choć wokół często kwitnie wiele kwiatów, nie wszystkie są dobrym źródłem pokarmu dla pszczół. Wybierajmy rośliny do posadzenia na balkon lub do ogrodu, które zawierają odpowiednio dużo nektaru i pyłku, jak lawenda, jeżówki czy macierzanka.   Sadźmy różne gatunki roślin, tak aby dieta pszczołowatych była zróżnicowana, pamiętając by były to rośliny rodzime – dzięki temu wspieramy pszczoły i chronimy bioróżnorodność. Pamiętamy przy tym, aby wybrane gatunki kwitły w różnych okresach – tak, żeby pszczoły mogły zbierać pożywienie od wiosny do jesieni. Zakładajmy kwietne łąki wokół swojego domostwa, a nie regularnie koszone trawniki. Nie wypalajmy liści i traw stanowiących miejsce gniazdowania i kryjówkę dla wielu owadów. Ograniczmy ilość środków chemicznych, a  w okresie wiosennej suszy i latem wystawiajmy dla tych pożytecznych owadów naczynie z wodą oraz kamykami lub patykami, na których  będą mogły stanąć by napić się wody. W końcu zbuduję hotel dla murarek i innych pszczołowatych.  Może i to nie wystarczy, ale czy jest to powód aby tego nie czynić? W naturze jest wiele rzeczy, które występując pojedynczo, nie wiele znaczą, ale w większej liczbie mogą stanowić gigantyczną siłę.

 

W ramach projektu „Pszczoły wracają do lasu” prowadzonego przez Lasy Państwowe w całej Polsce wybrano 104 pasieki, gdzie za pomocą systemu elektronicznych wag monitorowany jest pożytek i badane są różne parametry z życia pszczół. Uzyskane w ten sposób dane wraz z informacjami dotyczącymi okresów kwitnienia roślin (stanowiących bazę pokarmową pszczołowatych) posłużą do zdiagnozowania okresów niedoborów pokarmu w różnych rodzajach środowisk leśnychBędzie to stanowić podstawę do określenia potencjału miododajnego lasów i racjonalnego ich wykorzystania, z uwzględnieniem potrzeb wielu innych gatunków pszczołowatych nie tylko pszczoły miodnej. Oprócz badań prowadzonych w pasiekach, projekt zakłada także powrót bartnictwa do polskich lasów. Bartnictwo jest częścią kultury i historii  ziem dawnej Rzeczpospolitej. Bartnictwo zostało wpisane na Krajową Listę Niematerialnego Dziedzictwa w Polsce w 2016 roku. W ten symboliczny sposób bartnictwo stało się oficjalnym elementem naszej tradycji i tożsamości narodowej. Dziś w lasach Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Poznaniu przy współpracy z lokalnymi pasjonatami rozmieszczonych jest kilkadziesiąt barci i kłód bartnych, część z nich w kaliskich lasach.
 

Dlaczego pszczoły żyją w lesie?

W lesie rosną gatunki roślin dające pożytek dla pszczół od wiosny to jesieni. Pszczołom sprzyjają działania hodowlane w gospodarce leśnej mające na celu wspieranie i zwiększanie udziału gatunków miododajnych (m.in. skład gatunkowy i struktura drzewostanów, uwzględnianie mikrosiedlisk, wprowadzanie domieszek biocenotycznych, kształtowanie stref ekotonowych), pozostawianie bez użytkowania fragmentów starodrzewu stanowiących dogodne warunki do zakładania gniazd pszczelich, zagospodarowanie śródleśnych łąk, brak lub minimalna chemizacja środowiska.

Gatunki drzew i innych roślin miododajnych są źródłem nektaru, pyłku i spadzi (są roślinami żywicielskimi dla spadziujących mszyc, czerwców i miodunek). Są to takie drzewa dające spadź jak  dąb, ponadto olsza, lipa, klon, jawor, jabłoń, czereśnia ptasia, wierzba, a z krzewów dereń, głóg, leszczyna, wierzba, iwa, bez, berberys, jarząb, czeremcha i kruszyna oraz wiele gatunków roślin zielnych.

Należy przypomnieć, że nie po raz pierwszy leśnicy angażują się w „pszczeli” projekt. Kilka lat temu na terenie lasów rozpoczęto program „Tradycyjne bartnictwo ratunkiem dzikich pszczół w lasach”. Był on realizowany w ramach trzech leśnych kompleksów promocyjnych: „Puszcza Białowieska” (reprezentowanego przez Nadleśnictwo Browsk), „Puszcza Knyszyńska” (Nadleśnictwo Supraśl), „Lasy Mazurskie” (Nadleśnictwo Maskulińskie) oraz Nadleśnictwa Augustów. Na terenie poznańskiej RDLP w Nadleśnictwie Kalisz ustawiane w lesie są barcie. Służą one pszczołom jako miejsce schronienia i gniazdowania.

 

Zapraszamy do wspólnego odkrywania tajemnic zwierząt wielkopolskich lasów w cyklu 
"Wierzę w leśne zwierzę".
 

Czy wiesz, że...

-W Nadleśnictwa Kalisz znajdziesz współczesne barcie, które chętnie zamieszkują dzikie pszczoły;

-w zakładce leśne quizy możesz zmierzyć się z łamigłówkami poświęconymi pszczołom;

-więcej o naszych krajowych zapylaczach znajdziesz w  Echach Leśnych w artykule Pawła Oglęckiego  pt.Włochate grubaski.

Więcej o pszczołach dowiecie się z naszego filmu.

Zachęcamy do wzięcia udziału w Wielkim Teście o Pszczołach. Sprawdź czy jesteś zawodowym pszczelarzem, technikiem pszczelarzem czy mistrzem pszczelarstwa. Wszystko w naszej zakładce leśne quizy.

wsze aktualn