Wydawca treści Wydawca treści

NATURA 2000

NATURA 2000 jest najbardziej kompleksową i najlepiej legislacyjnie i politycznie przygotowaną europejską siecią ekologiczną, mającą na celu zapewnienie ekosystemom trwałej egzystencji. Sieć NATURA 2000 składa się z dwóch rodzajów obszarów: obszarów specjalnej ochrony ptaków oraz specjalnych obszarów ochrony siedlisk.

Na terenie Nadleśnictwa Kalisz znajduje się 1 obszar Natura 2000 mający znaczenie dla Wspólnoty - powołany w celu ochrony siedlisk. 

PLH300034 "Dolina Swędrni"

Obszar obejmuje fragment doliny Swędrni wraz z jej dopływem Żabianką i stanowi centralną część obszaru chronionego krajobrazu "Dolina rzeki Swędrni". Powierzchnia całkowita wynosi 1290,72 ha. W zasięgu Nadleśnictwa Kalisz znalazło się 456,62 ha. Do najcenniejszych obiektów przyrodniczych terenu zaliczyć należy torfowisko przejściowe z obecnością fitocenoz kilku zagrożonych w Wielkopolsce zbiorowisk oraz murawy kserotermiczne. Wśród ekosystemów leśnych wyróżniają się dobrze wykształcone acydofilne dąbrowy oraz niewielki płat łęgów z okazałymi dębami szypułkowymi. Ostoja położona jest na północny-wschód od granic miasta Kalisz i obejmuje środkowo-końcowy odcinek doliny rzeki Swędrni.

Siedliska przyrodnicze będące przedmiotem ochrony w obszarze "Dolina Swędrni" na terenie Nadleśnictwa Kalisz:   

  1. 7140 - torfowiska przejściowe i trzęsawiska  - 1,85 ha
  2. 9190 - pomorski kwaśny las brzozowo-dębowy - 68,36 ha
  3. 91E0 - łęgi wierzbowe, topolowe, olszowe i jesionowe - 3,58 ha

Zagrożeniami dla obszaru są:

  • obniżenie poziomu wód gruntowych dla ekosystemu torfowiska przejściowego,
  • niekorzystny wpływ na wody gruntowe zanieczyszczonych ściekami wód rzeki Żabianki,
  • możliwy niekorzystny wpływ wysypiska odpadów komunalnych w miejscowości Kamień.

Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Franczyza "Dobre z Lasu"

Franczyza "Dobre z Lasu"

Dobre z Lasu to znak towarowy Lasów Państwowych będący elementem projektu “Zdrowa żywność z polskich lasów”. Jego celem jest promowanie produktów pochodzących z polskich lasów. Logotyp „Dobre z Lasu” to świadectwo żywności najwyższej jakości stworzonej na bazie naturalnych składników.

O projekcie

Polskie lasy to nieprzebrane źródło zdrowych i smakowitych produktów. Świadczy o tym nasza rodzima kuchnia, w której nie brak przepisów opartych na dziczyźnie, płodach runa leśnego czy miodzie, takich jak kurki w śmietanie czy pierogi z mięsem z dzika.

Eksportowanie znacznej części pozyskiwanej dziczyzny do Europy Zachodniej i powolny zanik tradycji jej spożywania powoduje, że społeczeństwo traci szansę na zapoznanie się z jej walorami.

Dodatkowe informacje o projekcie i sklepie można znaleźć na stronie http://www.dobrezlasu.pl/home

Projekt „Zdrowa żywność z polskich lasów” ma na celu odwrócenie tej tendencji i udostępnienie szerszemu gronu konsumentów ekologicznych, zdrowych produktów w atrakcyjnych cenach. Przypomina on również, że możliwość ich pozyskania zawdzięczamy zaangażowaniu oraz pracy polskich leśników, prowadzących wielofunkcyjną i zrównoważoną gospodarkę leśną.

Fotografia przedstawia lepienie pierogów. Fot. Natalia Szymonowska (Dobre z Lasu, czyli natura od kuchni).

O marce

Marka „Dobre z Lasu” to znak towarowy Lasów Państwowych propagujący projekt „Zdrowa żywność z polskich lasów”. Dzięki logotypowi „Dobre z Lasu” Lasy Państwowe chcą promować żywność naturalnego pochodzenia. Jednocześnie jest on symbolem gwarantującym jej jakość i pozyskanie w sposób zrównoważony i niezaburzający funkcjonowania przyrody. 

Fotografia przedstawia wnętrze sklepu Dobre z Lasu z półkami pełnymi leśnych produktów. Fot. profil FB Dobre z Lasu.

Warianty franczyzy

RDLP w Poznaniu ogłasza możliwość uruchomienia sklepów Dobre z Lasu na zasadach franczyzy. Sklep będzie zarządzany przez niezależnego Operatora wyłonionego w drodze konkursu.

Wariant 1

Lokal przeznaczony na sklep Dobre z Lasu i wyposażenie jest własnością RDLP. 

Wariant 2 

Lokal przeznaczony na sklep Dobre z Lasu jest własnością bądź jest zarządzany przez niezależnego Operatora, a wyposażenie sklepu stanowi własność RDLP. 

Wariant 3

Lokal i wyposażenie są własnością bądź są zarządzane przez Operatora. 

Wariant 4

Uruchomienie Punktu Promocyjnego Dobre z Lasu. 

We wszystkich wariantach założono, że sklep Dobre z Lasu zarządzany jest przez niezależnego Operatora, prowadzącego działalność gospodarczą na swój koszt i ryzyko, na podstawie umowy zawartej pomiędzy Operatorem i RDLP. Operatora wyłania RDLP w drodze konkursu. Wszystkie działania promocyjne i marketingowe, bez względu na wybór wariantu nadzorowane są przez Centrum Informacyjne Lasów Państwowych. 

 

Osoby zainteresowane współpracą mogą uzyskać szczegółowe informacje u rzecznika prasowego
RDLP w Poznaniu Małgorzaty Krokowskiej-Paluszak 
malgorzata.krokowska-paluszak@poznan.lasy.gov.pl,
tel. 609 946 691